TERAPIA RĘKI
Terapia ręki - głównym celem jest USPRAWNIANIE MOTORYKI małej dziecka - precyzyjnych ruchów ręki, a przez to osiągnięcie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Pamiętać należy jednak, że ręka może spełniać swoje skomplikowane funkcje tylko wtedy, gdy wszystkie jej elementy składowe ( kości, stawy, mięśnie) i elementy stanowiące jej podstawę (obręcz barkowa i tułów) działają prawidłowo. Z tego powodu dla osiągnięcia celu głównego niezbędna jest praca w obrębie tułowia, obręczy barkowej i całej kończyny górnej.
Ręka - funkcje
WYSPECJALIZOWANA BUDOWA ręki sprawia, że może pełnić zarówno funkcje podporowe jak i manipulacyjne, może służyć zarówno do dźwigania jak i ruchów precyzyjnych. Ta szeroka specjalizacja kończyn górnych sprawia, że w dużej mierze to ich sprawność decyduje o POZIOMIE FUNKCJONOWANIA człowieka. Wyjątkowo duża, w porównaniu z innymi częściami ciała, reprezentacja ręki w czuciowej i ruchowej korze mózgowej potwierdza jej duże znaczenie w naszym życiu. Dlatego w wielu przypadkach terapia ręki ma kluczowe znaczenie.
TERAPIA RĘKI - GŁÓWNE CELE
Dysfunkcje ręki mają różne przyczyny dlatego Terapia ręki nastawiona jest między innymi na:
- zrównoważenie napięcia mięśniowego
- poprawę stabilizacji centralnej
- poprawę reakcji równoważnych
- naukę i doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej pozycji ciała
- doskonalenie koordynacji obustronnej ciała
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała
Terapia ręki ma wpływ również na:
- doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów izolowanych
- poprawę sprawności ruchowej całej kończyny górnej
- usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
- doskonalenie umiejętności chwytnych
- doskonalenie pisania
- stymulację proprioceptywno-dotykowa
- poprawę koncentracji
- doskonalenie czynności samoobsługi
DLA KOGO JEST TERAPIA RĘKI
Terapia ręki kierowana jest przede wszystkim do dzieci, które wykazują:
- zaburzenia napięcia mięśniowego
- nieprawidłową postawę ciała
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzenia koordynacji obustronnej
- problemy z nauką i wykonywaniem czynności samoobsługi i czynności dnia codziennego (np. ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
- problemy w zabawach manualnych lub niechęć do tego typu zabaw (np. malowanie, lepienie plasteliny, układanie drobnych przedmiotów)
- spowolnienie, przyspieszenie lub niedbałość podczas wykonywania czynności precyzyjnych
- problemy grafomotoryczne, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, wolne tempo pisania
- niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur
- silną potrzebę dostarczania sobie bodźców proprioceptywnych w obrębie kończyn górnych
We wszystkich powyższych przypadkach dobrze jest skonsultować stan dziecka ze specjalistą, ponieważ symptomyte mogą świadczyć również o zaburzeniach integracji sensorycznej.
EFEKTY TERAPII
dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy:
- sprawność ruchową całej kończyny górnej
- sprawność manipulacyjną dłoni
- umiejętność chwytu
- koordynację pomiędzy dłońmi
W efekcie daje nam to dużą NIEZALEŻNOŚĆ w czynnościach codziennej samoobsługi.