INTEGRACJA SENSORYCZNA - KONSULTACJA SI
Integracja Sensoryczna - konsultacja SI to wybrane próby testowe, kwestionariusz sensomotoryczny, obserwacja dziecka pod kątem integracji sensorycznej i wywiad z rodzicami/opiekunami - dla dzieci poniżej 4 roku życia.
Ocena Procesów Przetwarzania Sensorycznego SPD / Integracji Sensorycznej , Konsultacja SI
Dlaczego konsultacja SI, a nie diagnoza SI
Pełne testy diagnostyczne Integracji Sensorycznej są przeznaczone dla dzieci powyżej 4 roku życia, dlatego podczas konsultacji SI korzystamy z wybranych prób testowych i kwestionariusza sensomotorycznego. Dokonujemy również wnikliwej obserwacji dziecka oraz przeprowadzamy wywiad z rodzicami/opiekunami.
Integracja Sensoryczna - konsultacja SI obejmuje:
- wywiad z rodzicami lub jednym z opiekunów
- wypełnienie kwestionariusza przez rodziców/opiekunów
- obserwację dziecka
- wykonanie wybranych prób testowych z wykorzystaniem zadań z Obserwacji Klinicznej
Integracja Sensoryczna - Konsultacja SI
Badanie w formie konsultacji SI jest skondensowane do 1 spotkania (ok. 75-90 minut)
W Centrum SENS wykonujemy również diagnozę SI i prowadzimy terapię SI.
Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi.
Jej autorką była dr Jean Ayres, amerykańska psycholog i terapeuta zajęciowy.
W Polsce metoda pojawiła się w późnych latach 90-tych, od tego czasu jest rozwijana przez wielu specjalistów.
NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ/PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO?
Terapia SI zasadza się na trzech podstawowych, rozwijających się najwcześniej układach zmysłów:
dotykowym, proprioceptywnym, przedsionkowym. Między innymi układy te są badane podczas konsultacji SI.
DOTYK - zmysł dotyku pozwala nam na odczuwanie różnego rodzaju wrażeń, np. czy obiekty w otoczeniu są ciepłe czy zimne, miękkie czy twarde, szorstkie czy gładkie. Układ dotykowy umożliwia rozpoznawanie przedmiotów za pomocądotyku (np. wyszukanie czegoś w torebce lub pudełku bez użycia wzroku), odczuwanie nacisku, bólu itp.
PRZEDSIONEK (układ przedsionkowy – zmysł równowagi) – odpowiada za relacje naszego ciała z siłą grawitacji ziemskiej. Pozwala nam utrzymywać równowagę w ruchu i pozycji statycznej, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy ruchy oczu, głowy i obu stron ciała. Jego prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne dla uczenia się.
PROPRIOCEPCJA – poczucie własnego ciała w pozycji statycznej lub w ruchu (kinestezja). Układ proprioceptywny wykorzystuje informacje dostarczane przez mięśnie i stawy, żeby informować mózg czy poruszamy się, czy stoimy oraz gdzie znajdujemy się w przestrzeni. Dzięki niemu wiemy bez użycia wzroku, że nasza ręka czy noga się poruszają, możemy stać bez przewracania się, odbijać piłkę, itp.
PODCZAS TERAPII SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji-czucia własnego ciała, dotyku,wzroku, słuchu, węchu, smaku).
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE są prowadzone indywidualnie i odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce, umożliwiające doświadczanie różnych wrażeń sensorycznych oraz usprawnianie funkcjonowania dziecka w różnych sferach.