• + 48 606 488 544
Centrum SENS Centrum SENS
  • Sens
    • Centrum SENS
    • o nas
    • skuteczna pomoc
    • zakres pomocy
    • zespół Centrum SENS
    • dołącz do nas
    • pytania do Centrum SENS
    • cennik
    • polityka prywatności
    • polityka cookies
  • konsultacje diagnozy
    • zintegrowana konsultacja diagnostyczna
    • integracja sensoryczna - diagnoza SI
    • integracja sensoryczna - konsultacja SI
    • diagnoza Johansen IAS
    • konsultacja psychologiczna
  • terapia
    • terapia integracji sensorycznej
    • objawy zaburzeń SI
    • terapia zintegrowana
    • Johansen IAS - terapia
    • integracja bilateralna
    • trening wzroku i widzenia
    • terapia ręki
    • wsparcie dla rodziców
    • terapeutyczne ćwiczenia domowe
  • szkolenia i warsztaty
    • ROZWIJANKI®
    • WZROK I WIDZENIE
  • kontakt
    • kontakt - 606488544
    • Numer konta bankowego
    • dojazd

JOHANSEN IAS - Indywidualna Stymulacja Słuchu dra Kjelda Johansena 

Terapia Johansen IAS to rodzaj stymulacji słuchowej. Polega na słuchaniu w domu indywidualnie przygotowanych utworów muzycznych.

JIAS - Johansen Individualised Auditory Stimulation

Diagnoza i Terapia

 

  1. Johansen IAS - o metodzie

  2. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( CAPD)

  3. Objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego

  4. Johansen IAS - dla kogo i przy jakich zaburzeniach

  5. Johansen IAS - również dla dorosłych

  6. Johansen IAS - korzyści i efekty

  7. Johansen IAS - zalety metody

  8. Johansen IAS - procedura diagnozy i terapii

  9. Johansen IAS - cennik

Johansen IAS - chłopiec słucha w słuchawkach


Johansen IAS - o metodzie

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena usprawnia procesy
PRZETWARZANIA BODŹCÓW SŁUCHOWYCH.

Twórcą metody Indywidualny Trening Słuchowy jest dr Kjeld Johansen - duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej 10 minut dziennie przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 10 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa przeciętnie 10-15 miesięcy.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dra Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych - Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.


Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( CAPD)

 Są dzieci, które mają prawidłowy słuch (potwierdzony badaniami), a mimo to nie radzą sobie z mówieniem, ze słuchaniem, czytaniem, pisaniem czy rozumieniem mowy.
Takie dzieci słyszą dźwięki w granicach normy ustalonej dla ludzi (do 20 dB), ale mają problemy ze SŁUCHANIEM.
Słyszą - lecz SŁABO ROZUMIEJĄ.
SŁUCHANIE to proces aktywny (w przeciwieństwie do biernego słyszenia), wymaga zaangażowania, świadomości
a ponadto dobrej uwagi oraz percepcji słuchowej. Jest to ROZUMIENIE tego co słyszymy.

Wiele dzieci ma problem właśnie ze słuchaniem, spowodowany zaburzeniami w zakresie percepcji oraz uwagi słuchowej (czyli problemami z odbieraniem i przetwarzaniem dźwięków oraz gotowością do słuchania).

Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, tj. pełnym wykorzystaniem słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994). W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, uczeniu się, koncentracji uwagi, wypowiedziach pisemnych.


Objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego

  • kłopoty z koncentracją uwagi
  • skupieniem się na głosie nauczyciela
  • brzydkie pismo z błędami
  • zaburzenia artykulacji, płynności wypowiedzi
  • zaburzenia emocjonalne
  • trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy
  • trudności z dobrym słyszeniem w szumie, niewielkim nawet hałasie
  • myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem
  • brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi
  • potrzeba kilkakrotnego usłyszenia polecenia
  • problemy z nauką języków obcych

Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania. Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.

Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:

• częste zapalenia ucha środkowego
• częste sączkowanie uszu
• genetyczne dyspozycje
• wcześniactwo
• niedotlenienie w czasie porodu


Johansen IAS - dla kogo i przy jakich zaburzeniach

Metoda JIAS przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.

Warto z niej skorzystać w sytuacji stwierdzonych lub zdiagnozowanych problemów:

  • trudności w rozumieniu i zapamiętaniu wypowiedzi słownych
  • centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD)
  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności w nauce, dysleksja, dysgrafia
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • nadpobudliwość psychoruchowa
  • zaburzenia koncentracji uwagi
  • zaburzenia uwagi i percepcji słuchowej
  • zaburzenia integracji sensorycznej
  • całościowe zaburzenia rozwoju
  • dziecięce porażenie mózgowe
  • spektrum autyzmu
  • inne

Uwaga: Trening Słuchowy Johansen - IAS można stosować również u dzieci z epilepsją (szczególny rodzaj muzyki na płytach).


Johansen IAS - również dla dorosłych

Czasem dorosłych dotykają takie problemy jak:

  • słaba koncentracja uwagi
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • problemy ze słuchaniem i rozumieniem tekstu mówionego
  • zwiększona wrażliwość emocjonalna i nerwowość wynikająca z problemów z przetwarzaniem słuchowym
  • niesatysfakcjonująca komunikacja z innymi ludźmi spowodowana problemami z rozumieniem mowy (często nieuświadomionymi)
  • trudności z nauką języków obcych

Trening słuchowy pozwala zrównoważyć wrażliwość słuchową - uwrażliwić na dźwięki słyszane słabo oraz zmniejszyć wrażliwość na dźwięki odbierane zbyt mocno. Pozwala także poprawić odbiór dźwięków na różnych częstotliwościach, co skutkuje poprawą w zakresie rozumienia mowy, a w konsekwencji lepszą komunikacją z innymi ludźmi.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena proponuje m.in. programy:

  • wspierające naukę języków obcych

  • przynoszące ulgę w bólach migrenowych

  • wpływające pozytywnie na gospodarkę hormonalną

  • poprawiające koncentrację uwagi


Johansen IAS - korzyści i efekty

  • Lepsze PRZETWARZANIE SŁUCHOWE
  • Poprawa ROZUMIENIA języka mówionego
  • Płynniejsze WYPOWIEDZI USTNE, artykulacja
  • Lepsza KOMUNIKACJA
  • Johansen IAS to poprawa KONCENTRACJI UWAGI
  • Poprawa umiejętności CZYTANIA
  • ZMNIEJSZENIE NADWRAŻLIWOŚCI na dźwięki
  • UWRAŻLIWIENIE NA DŹWIĘKI dotychczas niezauważane
  • Lepsze wyniki w nauce JĘZYKÓW OBCYCH

Trening Słuchowy także:

  • USPOKAJA, WYCISZA
  • Podnosi SAMOOCENĘ
  • Johansen IAS harmonizuje NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE (wpływając na postawę ciała)
  • Wpływa pozytywnie na RÓWNOWAGĘ i KOORDYNACJĘ

Johansen IAS - zalety metody

  • możliwość wykonywania jej w WARUNKACH DOMOWYCH - szczególnie istotne dla osób mieszkających daleko od ośrodka terapeutycznego
  • KRÓTKI CZAS słuchania (10 minut dziennie)
  • Johansen IAS to ŁAGODNA, względnie mało intensywna stymulacja
  • MOŻLIWOŚĆ ŁĄCZENIA tej metody z innymi formami terapii, z jakich korzysta dziecko
  • KOSZTY rozłożone w czasie

Johansen IAS - procedura diagnozy i terapii

1. Ustalenie terminu pierwszego spotkania

2. Pierwsze badanie (1,5-2 godziny), które obejmuje:

  • Wywiad
  • Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badanie monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne)
  • Test dychotyczny - Johansen IAS
  • Badanie dominujących funkcji oraz lateralizacji 
  • Wypełnienie kwestionariuszy

3. Przygotowanie indywidualnego programu Treningu Słuchowego w formie płyty CD do codziennego słuchania w domu.

4. Badanie międzyetapowe - powtarzane co 8-10 tygodni (ustalenia indywidualne), stanowiące podstawę do przygotowania kolejnej indywidualnej płyty CD.


Johansen IAS - cennik

  • pierwsze badanie - Diagnoza wstępna, wywiad, Test dychotyczny - Johansen IAS, Badanie lateralizacji, Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badania monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne) - 400 zł
  • badanie kontrolne międzyetapowe: 300 zł
  • przygotowanie indywidualnego programu treningu: 200/250 zł
  • Centrum SENS
  • o nas
  • skuteczna pomoc
  • zakres pomocy
  • zespół Centrum SENS
  • pytania do Centrum SENS
  • Polityka prywatności
  • zintegrowana konsultacja diagnostyczna
  • integracja sensoryczna - diagnoza
  • integracja sensoryczna - konsultacja
  • diagnoza Johansen IAS
  • konsultacja psychologiczna
  • cennik
  • terapia integracji sensorycznej
  • objawy zaburzeń SI
  • terapia zintegrowana
  • Johansen IAS - terapia
  • integracja bilateralna
  • trening wzroku
  • terapia ręki
  • kontakt - 606488544
  • dołącz do nas
  • płatności
  • dojazd
  • wsparcie dla rodziców
  • terapeutyczne ćwiczenia domowe
  • logowanie
Copyright © 2025 Centrum SENS terapia od 2003 roku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.