JOHANSEN IAS - Indywidualna Stymulacja Słuchu dra Kjelda Johansena
Terapia Johansen IAS to rodzaj stymulacji słuchowej. Polega na słuchaniu w domu indywidualnie przygotowanych utworów muzycznych.
JIAS - Johansen Individualised Auditory Stimulation
Diagnoza i Terapia
Johansen IAS - o metodzie
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena usprawnia procesy
PRZETWARZANIA BODŹCÓW SŁUCHOWYCH.
Twórcą metody Indywidualny Trening Słuchowy jest dr Kjeld Johansen - duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej 10 minut dziennie przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 10 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa przeciętnie 10-15 miesięcy.
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dra Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych - Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( CAPD)
Są dzieci, które mają prawidłowy słuch (potwierdzony badaniami), a mimo to nie radzą sobie z mówieniem, ze słuchaniem, czytaniem, pisaniem czy rozumieniem mowy.
Takie dzieci słyszą dźwięki w granicach normy ustalonej dla ludzi (do 20 dB), ale mają problemy ze SŁUCHANIEM.
Słyszą - lecz SŁABO ROZUMIEJĄ.
SŁUCHANIE to proces aktywny (w przeciwieństwie do biernego słyszenia), wymaga zaangażowania, świadomości
a ponadto dobrej uwagi oraz percepcji słuchowej. Jest to ROZUMIENIE tego co słyszymy.
Wiele dzieci ma problem właśnie ze słuchaniem, spowodowany zaburzeniami w zakresie percepcji oraz uwagi słuchowej (czyli problemami z odbieraniem i przetwarzaniem dźwięków oraz gotowością do słuchania).
Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, tj. pełnym wykorzystaniem słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994). W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, uczeniu się, koncentracji uwagi, wypowiedziach pisemnych.
Objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego
- kłopoty z koncentracją uwagi
- skupieniem się na głosie nauczyciela
- brzydkie pismo z błędami
- zaburzenia artykulacji, płynności wypowiedzi
- zaburzenia emocjonalne
- trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy
- trudności z dobrym słyszeniem w szumie, niewielkim nawet hałasie
- myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem
- brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi
- potrzeba kilkakrotnego usłyszenia polecenia
- problemy z nauką języków obcych
Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania. Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.
Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:
• częste zapalenia ucha środkowego
• częste sączkowanie uszu
• genetyczne dyspozycje
• wcześniactwo
• niedotlenienie w czasie porodu
Johansen IAS - dla kogo i przy jakich zaburzeniach
Metoda JIAS przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.
Warto z niej skorzystać w sytuacji stwierdzonych lub zdiagnozowanych problemów:
- trudności w rozumieniu i zapamiętaniu wypowiedzi słownych
- centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD)
- opóźniony rozwój mowy
- trudności w nauce, dysleksja, dysgrafia
- nadwrażliwość na dźwięki
- nadpobudliwość psychoruchowa
- zaburzenia koncentracji uwagi
- zaburzenia uwagi i percepcji słuchowej
- zaburzenia integracji sensorycznej
- całościowe zaburzenia rozwoju
- dziecięce porażenie mózgowe
- spektrum autyzmu
- inne
Uwaga: Trening Słuchowy Johansen - IAS można stosować również u dzieci z epilepsją (szczególny rodzaj muzyki na płytach).
Johansen IAS - również dla dorosłych
Czasem dorosłych dotykają takie problemy jak:
- słaba koncentracja uwagi
- nadwrażliwość na dźwięki
- problemy ze słuchaniem i rozumieniem tekstu mówionego
- zwiększona wrażliwość emocjonalna i nerwowość wynikająca z problemów z przetwarzaniem słuchowym
- niesatysfakcjonująca komunikacja z innymi ludźmi spowodowana problemami z rozumieniem mowy (często nieuświadomionymi)
- trudności z nauką języków obcych
Trening słuchowy pozwala zrównoważyć wrażliwość słuchową - uwrażliwić na dźwięki słyszane słabo oraz zmniejszyć wrażliwość na dźwięki odbierane zbyt mocno. Pozwala także poprawić odbiór dźwięków na różnych częstotliwościach, co skutkuje poprawą w zakresie rozumienia mowy, a w konsekwencji lepszą komunikacją z innymi ludźmi.
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena proponuje m.in. programy:
-
wspierające naukę języków obcych
-
przynoszące ulgę w bólach migrenowych
-
wpływające pozytywnie na gospodarkę hormonalną
-
poprawiające koncentrację uwagi
Johansen IAS - korzyści i efekty
- Lepsze PRZETWARZANIE SŁUCHOWE
- Poprawa ROZUMIENIA języka mówionego
- Płynniejsze WYPOWIEDZI USTNE, artykulacja
- Lepsza KOMUNIKACJA
- Johansen IAS to poprawa KONCENTRACJI UWAGI
- Poprawa umiejętności CZYTANIA
- ZMNIEJSZENIE NADWRAŻLIWOŚCI na dźwięki
- UWRAŻLIWIENIE NA DŹWIĘKI dotychczas niezauważane
- Lepsze wyniki w nauce JĘZYKÓW OBCYCH
Trening Słuchowy także:
- USPOKAJA, WYCISZA
- Podnosi SAMOOCENĘ
- Johansen IAS harmonizuje NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE (wpływając na postawę ciała)
- Wpływa pozytywnie na RÓWNOWAGĘ i KOORDYNACJĘ
Johansen IAS - zalety metody
- możliwość wykonywania jej w WARUNKACH DOMOWYCH - szczególnie istotne dla osób mieszkających daleko od ośrodka terapeutycznego
- KRÓTKI CZAS słuchania (10 minut dziennie)
- Johansen IAS to ŁAGODNA, względnie mało intensywna stymulacja
- MOŻLIWOŚĆ ŁĄCZENIA tej metody z innymi formami terapii, z jakich korzysta dziecko
- KOSZTY rozłożone w czasie
Johansen IAS - procedura diagnozy i terapii
1. Ustalenie terminu pierwszego spotkania
2. Pierwsze badanie (1,5-2 godziny), które obejmuje:
- Wywiad
- Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badanie monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne)
- Test dychotyczny - Johansen IAS
- Badanie dominujących funkcji oraz lateralizacji
- Wypełnienie kwestionariuszy
3. Przygotowanie indywidualnego programu Treningu Słuchowego w formie płyty CD do codziennego słuchania w domu.
4. Badanie międzyetapowe - powtarzane co 8-10 tygodni (ustalenia indywidualne), stanowiące podstawę do przygotowania kolejnej indywidualnej płyty CD.
Johansen IAS - cennik
- pierwsze badanie - Diagnoza wstępna, wywiad, Test dychotyczny - Johansen IAS, Badanie lateralizacji, Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badania monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne) - 400 zł
- badanie kontrolne międzyetapowe: 300 zł
- przygotowanie indywidualnego programu treningu: 200/250 zł