Co to jest ZINTEGROWANA KONSULTACJA DIAGNOSTYCZNA?
Zintegrowana Konsultacja Diagnostyczna to pogłębiony wywiad z rodzicami i wielowymiarowe badanie dziecka z wykorzystaniem różnych metod terapeutycznych.
Potrzeba stworzenia Zintegrowanej Konsultacji Diagnostycznej pojawiła się w toku naszej wieloletniej pracy terapeutycznej i diagnostycznej. Poznając kolejne metody terapii zauważyliśmy, że każda z nich wnosi coś nowego i uzupełnia pozostałe. Im więcej poziomów uwzględnimy w diagnozie, tym skuteczniej jesteśmy w stanie pomóc. I właśnie z tego powodu stworzyliśmy procedurę badania, łączącą różne podejścia, która pozwala pomóc w szeroki, lecz prosty i konkretny sposób.
Zintegrowana Konsultacja Diagnostyczna
to przekazanie wielu istotnych informacji w jednym miejscu i podczas jednego spotkania.
Założenia ZKD:
- Jesteśmy całością - złożonym systemem układów, mechanizmów, powiązanych ze sobą na wielu poziomach.
- Jesteśmy częścią – rodziny, grupy społecznej, nacji, ludzkości, ekosystemu
- Spojrzenie na zaburzenia i trudności z różnych perspektyw zwiększa szanse na skuteczną pomoc, oraz – co ważne - na uzyskanie trwałych efektów.
- Wszystko ma swoją źródłową przyczynę, nawet jeśli nie widać jej na pierwszy rzut oka. Nic nie jest „jakieś” tak „po prostu”.
- Praca z przyczyną najczęściej jest bardziej efektywna niż praca z objawem
- Pytanie „Dlaczego?” jest dla terapeuty pracującego metodą ZKD kluczowe
- Otwarcie się na mnogość rozwiązań bez zakładania, że „moja” metoda jest jedynie słuszna i celowa, daje terapeucie możliwość wyjścia poza utarte schematy i otwiera ścieżki, które pozwolą na dojście do źródła problemu
Zintegrowana Konsultacja Diagnostyczna
wynika z naszego podejścia do pomocy i terapii - że najważniejszy jest człowiek, jego historia i doświadczenia, jego aktualna sytuacja i potrzeby, a konkretna metoda czy technika terapeutyczna to tylko możliwość, którą dobieramy do potrzeb dziecka i rodziców.
Zintegrowana Konsultacja Diagnostyczna służy:
- określeniu aktualnego stanu dziecka
- znalezieniu prawdopodobnego źródła trudności
- ustaleniu możliwych działań terapeutycznych
Po przeprowadzeniu konsultacji
proponujemy odpowiednią formę i rodzaj terapii, a gdy zajdzie taka potrzeba, kierujemy również na rozszerzone badania, konsultacje lub terapię do innych specjalistów (w naszym lub innych ośrodkach).
Zalety ZKD:
- szerokie ujęcie trudności i ich przyczyn
- badanie uwzględniające różne sfery rozwoju dziecka
- praktyczne wskazówki dla rodziców
Konsultację prowadzą:
Joanna Korczak-Grochowska – psycholog, kinezjolog, terapeutka wzroku i widzenia, trenerka Szybkiego Czytania. Prowadzi terapię z wykorzystaniem integracji sensorycznej, integracji bilateralnej, integracji odruchów, treningu słuchowego Johansen IAS. Od 20 lat zajmuje się również treningiem wzroku. Jest współtwórczynią autorskiego programu zabaw i ćwiczeń dla dzieci ROZWIJANKI®, wspierającego integrację odruchów i wspomagającego rozwój psychoruchowy. Prowadzi także wykłady i warsztaty dla studentów studiów podyplomowych w Kujawsko – Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy.
Maciek Grochowski - terapeuta, trener, masażysta (masaż chiński Tui Na), muzyk. Jest współtwórcą autorskiego programu zabaw i ćwiczeń dla dzieci ROZWIJANKI®. Specjalizuje się w pracy terapeutycznej z dziećmi, a przede wszystkim z młodszą i starszą młodzieżą.