OBJAWY ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO (INTEGRACJI SENSORYCZNEJ, SI)
Objawy zaburzeń SI - opracowanie: Joanna Korczak-Grochowska(1)
Czy Twoje dziecko potrzebuje wsparcia terapii Integracji Sensorycznej (dr Jean Ayres) ? Zapoznaj się z możliwymi objawami zaburzeń SI.
- Dziecko w pierwszym roku życia
- Dziecko w drugim i trzecim roku życia
- Dziecko w wieku przedszkolnym
- Dziecko w wieku szkolnym
OBJAWY ZABURZEŃ SI - DZIECKO W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA
-
Częsty, czasem niemal bezustanny płacz
-
Niemal całkowity brak płaczu
-
Zbyt duża ilość snu
-
Za mało snu, tylko krótkie drzemki, budzenie się w nocy, problemy z zasypianiem
-
Nie lubi być owijane w kocyk czy becik
-
Uspokaja się tylko mocno owinięte w kocyk czy becik
-
Lubi dotyk tylko niektórych materiałów
-
Przeszkadzają mu nagłe i głośne dźwięki (może reagować wtedy nerwowym krzykiem lub płaczem)
-
Wydaje się nie zauważać nawet głośnych dźwięków
-
Odwraca wzrok od jaskrawych kolorów i światła
-
Niczego się nie boi
-
Boi się prawie wszystkiego
-
Nie lubi być dotykane i przytulane
-
Domaga się ciągłego dotykania i przytulania
-
Gdy jest boso nie jest w stanie znieść dotyku dywanu, podłogi, trawy, piasku, itp.
-
Ważne etapy rozwoju są opóźnione lub nigdy się nie pojawiły (np. obracanie się z pleców na brzuszek
i odwrotnie, chwytanie zabawki, samodzielne siadanie, raczkowanie, samodzielne ssanie, śledzenie
wzrokiem twarzy i przedmiotów, próby zdejmowania skarpetek lub czapeczki, itp. - mogą to być również objawy zaburzeń SI)
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe, smaki lub zapachy (np. wymiotuje lub krzyczy)
-
Bardzo potrzebuje niektórych wrażeń zmysłowych, np. bujania, skakania lub uderzania w ściany, meble
lub inne osoby, upadania na podłogę
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre odczucia zmysłowe, np. bujanie, kręcenie się na karuzeli, skakanie
-
Jest niezbyt zainteresowane twarzami
-
Nie interesują je zabawy typu „a kuku”, uśmiechanie się, robienie śmiesznych min itp.
-
Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy
-
Nie gaworzy lub gaworzy bardzo niewiele
-
Bardzo trudno je uspokoić (nie przynosi efektu np. kołysanie, noszenie na rękach, śpiewanie, przytulanie, masowanie)
-
Bardziej jest zainteresowane przedmiotami niż ludźmi
-
Zachowuje się, jakby było głuche
-
Bardzo dużo mówi, niemal bez przerwy
-
Bawi się tylko jedną lub dwiema zabawkami i zawsze w taki sam sposób (np. przyciskanie jakiegoś guzika
w zabawce lub zderzanie dwóch przedmiotów)
ZABURZENIA SI - DZIECKO W DRUGIM I TRZECIM ROKU ŻYCIA
-
Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)
-
Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)
-
Jest nadmiernie ruchliwe (często jest to również objaw zaburzeń SI)
-
Wydaje się być zbyt spokojne
-
Miewa częste problemy ze snem:
- sypia nieregularnie
- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło
- ma problemy z zasypianiem
- często się budzi w ciągu nocy
-
Uwielbia niektóre dźwięki lub ich nie znosi
-
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
-
Nie lubi obecności dużej liczby osób
-
Nie lubi być dotykane i przytulane
-
Ciągle czegoś lub kogoś dotyka
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe, smaki lub zapachy (np. wymiotuje lub krzyczy)
-
Unika zabaw plastycznych z użyciem rąk (np. plastelina, glina, farby, piasek itp.) - tego typu objawy zaburzeń SI bardzo utrudniają przyszłą edukację szkolną
-
Wygląda na tak zaangażowane w wykonywaną czynność, że niczego poza tym nie zauważa
-
Kolejne etapy rozwoju ruchowego są opóźnione lub występują problemy z ich osiągnięciem
-
Nie bawi się zabawkami, które wymagają sprawnych dłoni
-
Ma trudności z samodzielnym jedzeniem (np. nie umie trafić do ust łyżeczkę lub kubkiem)
-
Bardziej interesują je dorośli niż inne dzieci
-
Niezbyt interesują je twarze
-
Nie interesują je zabawy typu „a kuku”, uśmiechanie się, robienie śmiesznych min itp.
-
Bardzo łatwo się rozprasza
-
Potrafi się w niespotykany sposób koncentrować na niektórych czynnościach
-
Rzadko pokazuje przedmioty palcem lub wcale tego nie robi
-
Zbyt dużo albo zbyt mało mówi
-
Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy
-
Czuje się niepewnie w nowych sytuacjach (dłużej niż mogłoby się to zdarzyć „normalnie”)
-
Nie lubi zmian i potrzebuje stałych, powtarzalnych czynności (jeżeli jest inaczej, reaguje płaczem i napadami złości)
-
Jego twarz wyraża mało emocji
-
Mówi monotonnym głosem
-
Bawi się tylko kilkoma wybranymi zabawkami, zawsze w taki sam sposób
-
Interesuje je jeden temat, nie zauważa niczego poza nim
OBJAWY ZABURZEŃ SI - DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
-
Nadmiernie się denerwuje i niepokoi
-
Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)
-
Ma wysoką tolerancję na ból
-
Ma niską tolerancję na ból
-
Miewa problemy ze snem:
- sypia nieregularnie
- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło
- ma problemy z zasypianiem
- często się budzi w ciągu nocy
-
Jest nadmiernie ruchliwe
-
Wydaje się być zbyt spokojne
-
Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów
i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)
-
Przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk (tego typu objawy zaburzeń SI bardzo utrudniają codzienne funkcjonowanie)
-
Jest wybredne podczas posiłków:
- mocno pożąda lub nie może znieść niektórych smaków, określonej konsystencji lub temperatury pokarmu
- nie czuje, kiedy jest najedzone
- ma kłopoty z przyswajaniem niektórych pokarmów, łatwo się krztusi i wymiotuje
- ma kłopoty z żuciem
-
Jest bardzo wrażliwe na hałas w swoim otoczeniu
-
Nie zwraca uwagi nawet na nagły hałas w swoim otoczeniu
-
Ma kłopoty z koncentracją uwagi
-
Silnie pożąda niektórych czynności:
- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów
- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie
- nie może się powstrzymać przed ciągłym dotykaniem wszystkich i wszystkiego, potrzebuje dotyku konkretnych powierzchni
-
Nie jest w stanie znieść niektórych czynności:
- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów
- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie
- dotyk innych osób lub określonych materiałów i przedmiotów
-
Ciągle się ślini
-
Ma silną potrzebę korzystania z określonych sprzętów na placu zabaw
-
Ma awersję do konkretnych sprzętów na placu zabaw
-
Żuje ubrania, kocyk, zabawki, itp.
-
Ma trudności z samoobsługą - ubieraniem (zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów), myciem, jedzeniem
-
źle znosi czesanie, mycie głowy, podczas mycia zębów miewa odruch wymiotny
-
Ma trudności z czynnościami manualnymi (jedzeniem, piciem, rysowaniem, cięciem nożyczkami itp.)
-
Unika zabaw plastycznych z użyciem rąk (np. plastelina, glina, farby, piasek itp.)
-
Ma kłopoty z równowagą i koordynacją (np. jazdą na trójkołowym rowerku, pchaniem lub ciągnięciem wózka, kopaniem poruszającej się piłki itp.)
-
Ma chorobę lokomocyjną
-
Ma kłopoty z używaniem prawej ręki i nogi po lewej stronie ciała i odwrotnie
-
Ma nieprawidłową postawę ciała lub wady postawy
-
Ma kłopoty z równowagą i koordynacją
-
Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
-
Wchodząc lub schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi
-
Nagłe dotknięcie lub lekkie popchnięcie z tyłu wywołuje u dziecka "reakcję alarmową" niewspółmierną do siły bodźca,
-
Wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu
-
Często się potyka, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza
-
Długo i z dużym wysiłkiem uczy się nowych aktywności fizycznych np. jazdy na rowerze, pływania, czasem mimo wysiłku nie udaje mu się ich opanować
-
Potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie
-
Ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki
-
Podczas gimnastyki lub rytmiki wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać, również podczas swobodnych zabaw ruchowych nie może dotrzymać kroku rówieśnikom
-
Ma słabe wyczucie odległości - często staje zbyt blisko innych ludzi czy przedmiotów
-
W porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno
-
Nie lubi baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków
-
Często spada z krzesła
-
Buja się na krześle
-
Nie lubi karuzeli, huśtawki - miewa potem mdłości
-
Okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku
-
Wygląda na zbyt wiotkie, słabe mięśniowo
-
Wydaje się być zbyt sztywne, napięte
-
Ruchy dziecka są niezgrabne - zbyt zamaszyste, kanciaste
-
Często przytrafiają mu się przykre przygody np. rozlanie napoju, strącenie przedmiotu ze stołu, rozsypanie cukru itp.
-
Często się potyka, przewraca
-
Często chodzi na palcach
-
Woli towarzystwo dorosłych od innych dzieci
-
Woli bawić się z dużo młodszymi dziećmi lub samodzielnie
-
Ma kłopoty z modulacją głosu (wciąż mówi za głośno lub za cicho)
-
Używa monotonnego głosu
-
Mówi w dziwnym rytmie
-
Wciąż zadaje pytania, ale często nie czeka na odpowiedź
-
Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy
-
Ma wahania nastroju, łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu
-
Często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi
-
Rzadko pokazuje coś palcem
-
Lubi, żeby wszystko działo się według ustalonego planu, nie lubi zmian (w przeciwnym razie reaguje lękiem lub napadami złości)
-
Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża
-
Nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długotrwałe narzekania
-
Trudno jest je nakłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi, jest uparte
-
Poproszone o coś często albo się z tym opóźnia, albo w ogóle zapomina o wykonaniu
-
W nowym miejscu dziecko czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację
w otoczeniu
-
Jest słabe fizycznie, szybko się męczy
-
Ma obniżoną odporność, często choruje
-
Bawi się tylko kilkoma wybranymi zabawkami, zawsze w ten sam sposób
-
Ma ograniczone zainteresowania - poświęca uwagę tylko jednemu tematowi, ignorując wszystko poza nim
DZIECKO W WIEKU SZKOLNYM - MOŻLIWE OBJAWY ZABURZEŃ SI
-
Nadmiernie się denerwuje i niepokoi
-
Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)
-
Jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na ból
-
Jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na temperaturę
-
Przez większość czasu zachowuje się w sposób nieopanowany i niekontrolowany
-
Przez większość czasu czuje się kompletnie zagubione
-
Miewa częste problemy ze snem:
- sypia nieregularnie
- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło
- ma problemy z zasypianiem
- często się budzi w ciągu nocy
-
Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)
-
Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów
i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)
-
Przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk
-
źle znosi czesanie, mycie głowy, podczas mycia zębów miewa odruch wymiotny
-
Jest wybredne podczas posiłków:
- mocno pożąda lub nie może znieść niektórych smaków, określonej konsystencji lub temperatury pokarmu
- nie czuje, kiedy jest najedzone
- ma kłopoty z przyswajaniem niektórych pokarmów, łatwo się krztusi i wymiotuje
- ma kłopoty z żuciem
-
Jest bardzo wrażliwe na hałas w swoim otoczeniu
-
Nie zwraca uwagi nawet na nagły hałas w swoim otoczeniu
-
Silnie pożąda niektórych czynności:
- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów
- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie
- nie może się powstrzymać przed ciągłym dotykaniem wszystkich i wszystkiego, potrzebuje dotyku konkretnych powierzchni
-
Nie jest w stanie znieść niektórych czynności:
- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów
- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie
- dotyk innych osób lub określonych materiałów i przedmiotów
-
Ma kłopoty z równowagą i koordynacją
-
Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
-
Wchodząc lub schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi
-
Nagłe dotknięcie lub lekkie popchnięcie z tyłu wywołuje u dziecka "reakcję alarmową" niewspółmierną do siły bodźca
-
Wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu
-
Często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała, w otaczającej przestrzeni
-
Niektóre dźwięki bardzo mu przeszkadzają
-
Wciąż dotyka innych dzieci lub przedmiotów
-
Często mówi, że inne dzieci je dotykają lub popychają
-
Nie potrafi skupić na czymś wzroku ani uwagi
-
Siedząc na krześle osuwa się na nim, próbuje się kłaść, opiera się na ławce, podciąga nogi na krzesło
-
Podczas dłuższego siedzenia ma trudności utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
-
Ma nieprawidłową postawę ciała
-
Buja się na krześle
-
Wygląda na zbyt wiotkie, słabe mięśniowo
-
Wydaje się być zbyt sztywne, napięte
-
Ruchy dziecka są niezgrabne - zbyt zamaszyste, kanciaste
-
Często się potyka, przewraca
-
Często przytrafiają mu się przykre przygody np. rozlanie napoju, strącenie przedmiotu ze stołu, rozsypanie cukru itp.
-
Nie może znieść widoku, zapachu lub smaku niektórych potraw
-
Pod wpływem dotyku niektórych powierzchni krztusi się lub robi mu się niedobrze (czasem nawet wymiotuje)
-
Nie toleruje różnych rodzajów ubrań (dotyku materiału lub wydawanych dźwięków)
-
Cierpi na chorobę lokomocyjną
-
Często się potyka, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza
-
Długo i z dużym wysiłkiem uczy się nowych aktywności fizycznych np. jazdy na rowerze, pływania, czasem mimo wysiłku nie udaje mu się ich opanować
-
Potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie
-
Ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki
-
Podczas gimnastyki lub rytmiki wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać, również podczas swobodnych zabaw ruchowych nie może dotrzymać kroku rówieśnikom
-
Ma słabe wyczucie odległości - często staje zbyt blisko innych ludzi czy przedmiotów
-
W porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno
-
Nie lubi baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków
-
Nie lubi karuzeli, huśtawki - miewa potem mdłości
-
Okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę,
usiąść na wysokim stołku
-
Często chodzi na palcach
-
Ma problemy z realizacją ustalonych celów i planów
-
Ma problemy w kontaktach towarzyskich
-
Zachowuje się impulsywnie
-
Ma kłopoty podczas posiłków – z rozplanowaniem posiłku w czasie, otwieraniem opakowań, „porządnym” jedzeniem
-
Potrzebuje pomocy i kontroli dorosłych w różnych sferach (np. nauka, organizacja czasu, relacje z innymi ludźmi)
-
Jest nadmiernie aktywne, bardzo ruchliwe
-
Wydaje się być zbyt spokojne
-
Wciąż zadaje pytania, ale często nie czeka na odpowiedź
-
Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy
-
Ma wahania nastroju, łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu
-
Często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi
-
Ma kłopoty z przyswajaniem wiedzy
-
Ma problemy z nauką szkolną: czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, liczeniem
-
Ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy
-
Częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca znaki graficzne /cyfry, litery/
-
Ma kłopoty z czytaniem z tablicy
-
Zdarza się, że dziecko zaczyna czytać wyrazy od końca
-
Nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest wystarczaj±co sprawna
-
Trudno się koncentruje, a łatwo się rozprasza
-
Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża
-
Nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długotrwałe narzekania
-
Trudno jest je nakłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi,
jest uparte
-
Poproszone o coś często albo się z tym opóźnia, albo w ogóle zapomina o wykonaniu
-
W nowym miejscu dziecko czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację
w otoczeniu
-
Jest słabe fizycznie, szybko się męczy
-
Ma obniżoną odporność, często choruje
-
Ubiera się nieadekwatnie do pogody
-
Nie lubi zmian (w planie dnia, w swoim pokoju, w domu)
-
Lubi, żeby wszystko działo się według ustalonego planu (w przeciwnym razie reaguje lękiem
lub napadami złości)
-
Ma trudności z podejmowaniem decyzji, gdy ma kilka możliwości do wyboru
-
Łatwo się poddaje, zniechęca, gdy napotyka niewielkie nawet trudności
-
Ma kłopoty z poprawną wymową
(1) - Joanna Korczak-Grochowska – psycholog, kinezjolog, terapeutka wzroku i widzenia, trenerka Szybkiego Czytania. Prowadzi terapię z wykorzystaniem integracji sensorycznej, integracji bilateralnej, integracji odruchów, treningu słuchowego Johansen IAS, ukończyła także szkolenie Neuroflow. Od 20 lat zajmuje się treningiem wzroku, odbyła dwuletni staż w Warszawskim Holistycznym Ośrodku Terapii Widzenia Mikołaja Markiewicza, uczyła się też od Siergieja Litwinowa. Współpracowała przy tworzeniu Międzynarodowego Instytutu dr Swietłany Masgutovej w Polsce, w tym czasie współorganizowała i tłumaczyła szkolenia zagranicznych trenerów, m.in. Carli Hannaford, Freda Donaldsona (Original Play), Dona Cambella (Efekt Mozarta); tłumaczyła także książki z zakresu kinezjologii. Odbyła liczne kursy i szkolenia z obszaru neurokinezjologii, sensoryki, neurofizjologii, współczesnej psychologii, uzdrawiania przez świadomość. Razem z mężem – terapeutą Maciejem Grochowskim założyła i od 2003 roku współprowadzi w Warszawie Centrum SENS – ośrodek terapii i rozwoju dla dzieci i rodziców. Jest współtwórczynią autorskiego programu zabaw i ćwiczeń dla dzieci ROZWIJANKI®, wspierającego integrację odruchów i wspomagającego rozwój psychoruchowy. Prowadzi także wykłady i warsztaty dla studentów studiów podyplomowych w Kujawsko – Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy.